Den här veckan är det World Investor Week (WIW), en veckolång global kampanj med syfte att öka medvetenheten om vikten av kunskap inom sparande och investeringar. Finansinspektionen (FI) samordnar Sveriges deltagande.
Seminarium om bedrägerier för äldre 5 oktober På onsdag den 5 oktober anordnar nätverket tillsammans med FI ett digitalt kostnadsfritt seminarium om bedrägerier för äldre. Under seminariet ska äldre få kunskap om olika tillvägagångssätt som bedragare använder sig av för att luras, vilka varningssignaler som finns och vad man gör om man har råkat ut för en bedragare.
På seminariet föreläser Polisen, Finansinspektionen och Konsumenternas Bank- och finansbyrå.
Ny uppdaterad broschyr – Spara, investera& låna Nu finns Gilla din ekonomis nya broschyr Spara, investera & låna. I broschyren har vi samlat fakta och inspiration som kan hjälpa dig till ett givande sparande och även ge dig kunskap och insikter om vad som är bra att tänka på ifall du någon gång skulle behöva låna. Broschyren går bland annat in på hur du kan tänka kring olika typer av sparande, hur du kan välja att investera dina pengar, vilka olika typer av lån som finns och vad som är bra att tänka på innan du lånar.
Artikel om investeringsbedrägerier Tisdag 4 oktober publicerar Finansinspektionen en artikel om investeringsbedrägerier på fi.se. Artikeln ger en bild om vad som är aktuellt just inom området bedrägerier, efter en genomgång av ärenden under årets tredje kvartal. Den innehåller även tips på vad man ska tänka på för att inte bli utsatt.
World Investor Week anordnas på initiativ av IOSCO, den internationella organisationen för värdepapperstillsyn.
Vi hälsar dig som pensionär varmt välkommen till en digital timme om bedrägerier den 5 oktober. Seminariet är kostnadsfritt och fritt från reklam.
Seminariet hålls via Zoom den 5 oktober klockan 10.00–11:00.
Anmäl dig till seminariet här!
Vid frågor kontakta sofia.tyreus@fi.se.
Agenda
Olika typer av bedrägerier och om du har drabbats Lotta Mauritzson – Polisen
Om investeringsbedrägerier och varningssignaler Mikael Sandahl – Finansinspektionen
Hur du undviker att bli lurad och att tänka på om du investerar Mahabad Rahnamafar – Konsumenternas Bank- och finansbyrå
Seminariet anordnas i samband med World Investor Week (WIW) som är en veckolång global kampanj med syfte att öka medvetenheten om vikten av kunskap inom sparande och investeringar. Finansinspektionen samordnas Sveriges deltagande.
Nu startar en ny termin fylld av Gilla din ekonomis utbildningar i privatekonomi. Vi träffar bland annat svenska kyrkan, budget- och skuldrådgivare, seniorer från några av Sveriges största seniorförbund, samhälls- och hälsokommunikatörer, Riksförbundet för frivilliga samhällsarbetare (RFS) och Folkuniversitetets anställda.
Med kursen Trygga din ekonomiska framtid kommer vi i höst fortsatt att utbilda diakoner som i sin arbetsroll dagligen möter människor i ekonomiskt utsatta situationer. Än så länge har vi två bokade utbildningstillfällen som kommer att hållas digitalt. Vi har även två inbokade utbildningstillfällen för Riksförbundet för frivilliga samhällsarbetare (RFS), ett inbokat utbildningstillfälle för Folkuniversitets anställda och ett utbildningstillfälle för budget- och skuldrådgivare.
Under hösten 2019 inledde Finansinspektionen ett nygammalt samarbete med fyra seniorförbund och ABF för att stärka äldres kunskaper i privatekonomi genom utbildningen Tryggare ekonomi på äldre dar. Vi fortsätter samarbetet i höst med en bokad utbildning i oktober för deltagare från förbunden PRO, RPG, SKPF och SPF Seniorerna.
Nytt för i år är att nätverket, i samarbete med länsstyrelserna och Finansinspektionen utbildar samhälls- och hälsokommunikatörer från hela landet. Samhälls- och hälsokommunikatörerna möter nyanlända och lär ut information och för dialog om det svenska samhället på de nyanländas modersmål.
Från den 4 juli har Nationella nätverket för finansiell folkbildnings kansli sommarstängt. Mejlar du oss på finanskunskap@fi.se svarar vi dig från den 1 augusti.
Brådskande ärende? Ring Finansinspektionens växel på 08-408 980 00 och be att få prata med konsumentavdelningen. Beställningar av broschyrer under juli har 3-4 veckors leveranstid.
Här kommer några sommartips från oss – kolla in fliken ”Privatekonomi”, där hittar du gratis och oberoende information som är en del av Gilla din ekonomis utbildningsmaterial:
– Gå vår digitala snabbkurs i privatekonomi ”Trygga din ekonomi”. – Lyssna gärna på vår podd ”Privatekonomi med Finansinspektionen”. – Läs våra broschyrer om privatekonomi som pdf. Du som gått någon av våra utbildningar kan kostnadsfritt beställa tryckta broschyrer här.
I höst får ämnet hem- och konsumentkunskap i grundskolan en uppdaterad läro- och kursplan. Bland annat har Skolverket förändrat ett långsiktigt mål som nu handlar om att utveckla kunskaper om ekonomi och konsumtion. Det berättar Sabina Vesterlund, undervisningsråd på Skolverket som har varit med och tagit fram den nya läroplanen. Vi har ställt några frågor till Sabina Vesterlund om den nya läro- och kursplanen som börjar gälla från 1 juli 2022.
Hur skiljer sig innehållet i läroplanen jämfört med tidigare?
– I ämnet hem- och konsumentkunskaps kursplan i grundskolan och beträffande den kunskap som rör ekonomi och konsumtion så har vi förändrat ett långsiktigt mål som nu helt och hållet handlar om att utveckla kunskaper om ekonomi och konsumtion. Innehållet som handlar om privatekonomi och konsumtion har inte förändrats i så hög grad. Vi har försökt att skriva innehållet lite mer rakt på sak kan man säga. Det ska inte innebära någon nivåhöjning av kunskap eller utökat innehåll.
I HKK-ämnet ingår olika typer av sparande. Vad förväntas lärarna ta upp här?
– Skolverket lämnar i sina styrdokument utrymme för att lärare själva ska kunna välja innehåll inom vissa ramar och kunna anpassa sin undervisning utifrån elevernas tidigare erfarenheter. – Sparandet handlar dels om att spara i vardagen genom att vara prismedveten och agera ekonomiskt hållbart. Men också om att budgetera för olika utgifter och hur man kan spara för större eller mindre investeringar, samt hur man kan göra det på olika sätt utifrån olika syften med sitt sparande.
Hur skiljer sig begreppen ”olika sätt att spara” och ”spara pengar” mellan årskurs 1-6 och årskurs 7-9?
– Jag tänker att man behöver se att alla kunskapsområdets innehåll relaterar till varandra. I åk 1-6 står det ”olika sätt för spara och betala”. Här kan sparandet utgå från elevernas frågor och nyfikenhet och därifrån kan läraren bygga vidare. Hur gör eleverna när de betalar och sparar, hur kan man tänka och göra för att få pengarna att räcka till mer? Eller vad finns för olika sätt att spara på om jag vill spara månadspengen varje månad under ett år? Det finns många frågor att undersöka. – I åk 7-9 är låna och spara pengar framskrivet i en punkt där även handla på kredit och teckna abonnemang ingår. Så det finns en relation till dessa begrepp i samband med att låna och spara här också. Låna och spara är inte heller fastlåst till ett sätt att låna eller spara. Jag tror det är bra om man utgår från elevernas tidigare erfarenheter och bygger på kunskapen därifrån.
Sparandet handlar dels om att spara i vardagen genom att vara prismedveten och agera ekonomiskt hållbart. Men också om att budgetera för olika utgifter och hur man kan spara för större eller mindre investeringar, samt hur man kan göra det på olika sätt utifrån olika syften med sitt sparande.
Vad var skälet till att ni gjorde ändringar i läroplanen?
– Alla ändringar är gjorda för att vi vill öka likvärdigheten i undervisningen, betona ämnenas specifika karaktär och betona ämnenas faktakunskaper. Ytterst vill vi att det ska det bidra till en ökad kunskapsutveckling för eleverna.
Har du något tips till de lärare som känner att de är i behov av vidareutbildning i att lära ut hur man kan spara på olika sätt?
– De nya skrivningarna i kursplanen för hem- och konsumentkunskap påverkar inte lärares behörighet att undervisa i ämnet. Men elevernas intresse för dessa frågor tror jag skulle kunna väckas genom exempelvis Finansinspektionens och Konsumentverkets webbutbildningar. Jag skulle också tipsa om att göra studiebesök hos en kundrådgivare på till exempel en bank med sina elever. Jag tror även på ämnesövergripande samarbeten med exempelvis samhällskunskapen för att möjliggöra att eleverna får mer tid till dessa frågor än vad som finns möjlighet att erbjuda inom ramen för hem- och konsumentkunskapen. – Om man som lärare vill förbereda sig inför höstterminen finns massor av material att ta del av på Skolverkets webbplats, avslutar Sabina Vesterlund.
Genom att fortsätta surfa på den här webbsidan godkänner du att Gilla Din Ekonomi lagrar cookies för att förbättra din upplevelse. Läs mer om Cookies här. Ok, jag förstår
Privacy & Cookies Policy
Privacy Overview
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.