Money Week nådde över 5 000 barn och unga
Årets Money Week, som hölls i mitten av mars, fick stort genomslag. Över 5 000 barn och unga i Sverige nåddes med kunskaper i privatekonomi. Ett flertal aktörer och medlemmar i nätverket bidrog med aktiviteter.
Under veckan bidrog tio organisationer med insatser som på olika sätt ökar barn och ungas kunskaper i privatekonomi. Bland annat anordnades föreläsningar, sociala medier kampanjer och ett mästerskap i privatekonomi för högstadieelever. Under veckan lanserade även Finansinspektionen tillsammans med Ekonomiska museet pengalabbet.se, ett digitalt webbspel för barn om vardagsekonomi.
Totalt nåddes över 5 000 barn och unga via digitala skolbesök och kunskapstävlingar. Dessutom anordnades olika kampanjer på sociala medier som totalt nådde över 200 000 personer, målgruppen för dessa var föräldrar och lärare men även barn och unga.
Summering aktiviteter 2021
Föreläsningar: Ung privatekonomi, Unga aktiesparare, Ung ekonomi (Swedbank & Sparbankerna) och Ekonomipejl (Nordea).
Money Quiz: SM i privatekonomi av Svenska Bankföreningen.
Sociala medier kampanjer: Kronofogden om unga och skulder på Facebook.
Lansering av nya Pengalabbet: Undervisningsspel för barn om vardagsekonomi av Ekonomiska museet och Finansinspektionen.
Medverkande aktörer 2021
Finansinspektionen, Svenska Bankföreningen, Ekonomiska museet, Swedbank & Sparbankerna (Ung ekonomi), Unga aktiesparare, Ung privatekonomi, Kronofogden, Nordea (Ekonomipejl) och Gilla din ekonomi.
Money Week är en årlig temavecka då utbildning i privatekonomi för barn och unga uppmärksammas. Den globala temaveckan arrangeras av OECD International Network on Financial Education (OECD/INFE) och Sveriges deltagande samordnas av Finansinspektionen. Läs mer på www.globalmoneyweek.org.