Till toppen

Hem / Nyheter

Nyheter

Den 22 september 2022 kl. 13:23

Digitalt seminarium om bedrägerier för pensionärer

Vi hälsar dig som pensionär varmt välkommen till en digital timme om bedrägerier den 5 oktober. Seminariet är kostnadsfritt och fritt från reklam.

Seminariet hålls via Zoom den 5 oktober klockan 10.00–11:00.

Anmäl dig till seminariet här!

 Vid frågor kontakta sofia.tyreus@fi.se.

Agenda

Olika typer av bedrägerier och om du har drabbats
Lotta Mauritzson – Polisen

Om investeringsbedrägerier och varningssignaler
Mikael Sandahl – Finansinspektionen

Hur du undviker att bli lurad och att tänka på om du investerar
Mahabad Rahnamafar – Konsumenternas Bank- och finansbyrå

Seminariet anordnas i samband med World Investor Week (WIW) som är en veckolång global kampanj med syfte att öka medvetenheten om vikten av kunskap inom sparande och investeringar. Finansinspektionen samordnas Sveriges deltagande.


Den 4 augusti 2022 kl. 15:38

Höstens utbildningar

Nu startar en ny termin fylld av Gilla din ekonomis utbildningar i privatekonomi. Vi träffar bland annat svenska kyrkan, budget- och skuldrådgivare, seniorer från några av Sveriges största seniorförbund, samhälls- och hälsokommunikatörer, Riksförbundet för frivilliga samhällsarbetare (RFS) och Folkuniversitetets anställda.

Med kursen Trygga din ekonomiska framtid kommer vi i höst fortsatt att utbilda diakoner som i sin arbetsroll dagligen möter människor i ekonomiskt utsatta situationer. Än så länge har vi två bokade utbildningstillfällen som kommer att hållas digitalt. Vi har även två inbokade utbildningstillfällen för Riksförbundet för frivilliga samhällsarbetare (RFS), ett inbokat utbildningstillfälle för Folkuniversitets anställda och ett utbildningstillfälle för budget- och skuldrådgivare.

Under hösten 2019 inledde Finansinspektionen ett nygammalt samarbete med fyra seniorförbund och ABF för att stärka äldres kunskaper i privatekonomi genom utbildningen Tryggare ekonomi på äldre dar. Vi fortsätter samarbetet i höst med en bokad utbildning i oktober för deltagare från förbunden PRO, RPG, SKPF och SPF Seniorerna.

Nytt för i år är att nätverket, i samarbete med länsstyrelserna och Finansinspektionen utbildar samhälls- och hälsokommunikatörer från hela landet. Samhälls- och hälsokommunikatörerna möter nyanlända och lär ut information och för dialog om det svenska samhället på de nyanländas modersmål.

Se vad som är på gång i kalendern!


Den 1 juli 2022 kl. 10:07

Glad sommar!

Från den 4 juli har Nationella nätverket för finansiell folkbildnings kansli sommarstängt. Mejlar du oss på finanskunskap@fi.se svarar vi dig från den 1 augusti.

Brådskande ärende? Ring Finansinspektionens växel på 08-408 980 00 och be att få prata med konsumentavdelningen. Beställningar av broschyrer under juli har 3-4 veckors leveranstid.

Här kommer några sommartips från oss – kolla in fliken ”Privatekonomi”, där hittar du gratis och oberoende information som är en del av Gilla din ekonomis utbildningsmaterial:

– Gå vår digitala snabbkurs i privatekonomi ”Trygga din ekonomi”.
– Lyssna gärna på vår podd ”Privatekonomi med Finansinspektionen”.
– Läs våra broschyrer om privatekonomi som pdf. Du som gått någon av våra utbildningar kan kostnadsfritt beställa tryckta broschyrer här.

Glad sommar!
önskar nätverkets kansli & programråd


Den 17 juni 2022 kl. 14:41

Sommarintervju med Sabina Vesterlund om HKK:s nya kursplan

I höst får ämnet hem- och konsumentkunskap i grundskolan en uppdaterad läro- och kursplan. Bland annat har Skolverket förändrat ett långsiktigt mål som nu handlar om att utveckla kunskaper om ekonomi och konsumtion. Det berättar Sabina Vesterlund, undervisningsråd på Skolverket som har varit med och tagit fram den nya läroplanen. Vi har ställt några frågor till Sabina Vesterlund om den nya läro- och kursplanen som börjar gälla från 1 juli 2022.

Hur skiljer sig innehållet i läroplanen jämfört med tidigare?

– I ämnet hem- och konsumentkunskaps kursplan i grundskolan och beträffande den kunskap som rör ekonomi och konsumtion så har vi förändrat ett långsiktigt mål som nu helt och hållet handlar om att utveckla kunskaper om ekonomi och konsumtion. Innehållet som handlar om privatekonomi och konsumtion har inte förändrats i så hög grad. Vi har försökt att skriva innehållet lite mer rakt på sak kan man säga. Det ska inte innebära någon nivåhöjning av kunskap eller utökat innehåll.

I HKK-ämnet ingår olika typer av sparande. Vad förväntas lärarna ta upp här?

– Skolverket lämnar i sina styrdokument utrymme för att lärare själva ska kunna välja innehåll inom vissa ramar och kunna anpassa sin undervisning utifrån elevernas tidigare erfarenheter.
– Sparandet handlar dels om att spara i vardagen genom att vara prismedveten och agera ekonomiskt hållbart. Men också
om att budgetera för olika utgifter och hur man kan spara för större eller mindre investeringar, samt hur man kan göra det på olika sätt utifrån olika syften med sitt sparande.

Hur skiljer sig begreppen ”olika sätt att spara” och ”spara pengar” mellan årskurs 1-6 och årskurs 7-9?

– Jag tänker att man behöver se att alla kunskapsområdets innehåll relaterar till varandra. I åk 1-6 står det ”olika sätt för spara och betala”. Här kan sparandet utgå från elevernas frågor och nyfikenhet och därifrån kan läraren bygga vidare. Hur gör eleverna när de betalar och sparar, hur kan man tänka och göra för att få pengarna att räcka till mer? Eller vad finns för olika sätt att spara på om jag vill spara månadspengen varje månad under ett år? Det finns många frågor att undersöka.
– I åk 7-9 är låna och spara pengar framskrivet i en punkt där även handla på kredit och teckna abonnemang ingår. Så det finns en relation till dessa begrepp i samband med att låna och spara här också. Låna och spara är inte heller fastlåst till ett sätt att låna eller spara. Jag tror det är bra om man utgår från elevernas tidigare erfarenheter och bygger på kunskapen därifrån.

Sparandet handlar dels om att spara i vardagen genom att vara prismedveten och agera ekonomiskt hållbart. Men också om att budgetera för olika utgifter och hur man kan spara för större eller mindre investeringar, samt hur man kan göra det på olika sätt utifrån olika syften med sitt sparande.

Vad var skälet till att ni gjorde ändringar i läroplanen?

– Alla ändringar är gjorda för att vi vill öka likvärdigheten i undervisningen, betona ämnenas specifika karaktär och betona ämnenas faktakunskaper. Ytterst vill vi att det ska det bidra till en ökad kunskapsutveckling för eleverna.

Har du något tips till de lärare som känner att de är i behov av vidareutbildning i att lära ut hur man kan spara på olika sätt?

– De nya skrivningarna i kursplanen för hem- och konsumentkunskap påverkar inte lärares behörighet att undervisa i ämnet. Men elevernas intresse för dessa frågor tror jag skulle kunna väckas genom exempelvis Finansinspektionens och Konsumentverkets webbutbildningar. Jag skulle också tipsa om att göra studiebesök hos en kundrådgivare på till exempel en bank med sina elever. Jag tror även på ämnesövergripande samarbeten med exempelvis samhällskunskapen för att möjliggöra att eleverna får mer tid till dessa frågor än vad som finns möjlighet att erbjuda inom ramen för hem- och konsumentkunskapen.
– Om man som lärare vill förbereda sig inför höstterminen finns massor av material att ta del av på Skolverkets webbplats, avslutar Sabina Vesterlund.


Den 6 maj 2022 kl. 13:44

Nätverksträff – Hur blir vi bättre utbildare i privatekonomi?

Den 5 maj höll Nationella nätverket för finansiell folkbildning en nätverksträff med tema: Hur blir vi bättre utbildare i privatekonomi? Träffen genomfördes fysiskt i Finansinspektionens lokaler. Moderator var Kristina Kamp, sammankallande i Nationella nätverket för finansiell folkbildnings programråd.

Träffen inleddes av nätverkets sammankallande Kristina Kamp som kort berättade om nätverkets bakgrund och hur många vi har utbildat genom åren. Se Kristinas presentation här.

Vidare tipsade Niklas Uppenberg från Finansinspektionen om retoriska knep för ökat finansiellt självförtroende. Med utgångspunkt i beteendevetenskap och retorik förklarade Niklas vad som skapar beteendeförändring, och hur man kan omsätta det i sina utbildningar för att få får fler att intressera sig för sin privatekonomi. Se Niklas presentation här.

Därefter lyfte Henrik Johansson från Unga aktiesparare knep för att prata pengar med unga. Att prata om privatekonomi och investeringar med ungdomar blir bara viktigare och viktigare. Henrik berättade om vilka kommunikationsvägar Unga aktiesparare tror är bäst för att nå ut till dagens ungdom i dessa frågor med fokus på sociala medier. Se Henriks presentation här.

Nätverksträffen avslutades med ett panelsamtal lett av Therése Wieselqvist Ekman från Finansinspektionen. I panelen deltog några av nätverkets egna föreläsare, Staffan Ström från Alecta, Kristina Kamp från Min Pension och Arturo Arques från Swedbank som fick berätta om sina erfarenheter när det kommer till att föreläsa. Vad tänker de på när de föreläser? Vad är ett viktigt budskap att förmedla förutom innehållet? Vad har de lärt sig under alla år som föreläsare?

Nationella nätverket för finansiell folkbildnings kansli samordnar årligen nätverksträffar med olika privatekonomiska teman där alla medlemmar är välkomna att delta.


Nyhetsarkiv

1 2 23 24