Till toppen

Hem / Nyheter

Nyheter

Den 17 juni 2022 kl. 14:41

Sommarintervju med Sabina Vesterlund om HKK:s nya kursplan

I höst får ämnet hem- och konsumentkunskap i grundskolan en uppdaterad läro- och kursplan. Bland annat har Skolverket förändrat ett långsiktigt mål som nu handlar om att utveckla kunskaper om ekonomi och konsumtion. Det berättar Sabina Vesterlund, undervisningsråd på Skolverket som har varit med och tagit fram den nya läroplanen. Vi har ställt några frågor till Sabina Vesterlund om den nya läro- och kursplanen som börjar gälla från 1 juli 2022.

Hur skiljer sig innehållet i läroplanen jämfört med tidigare?

– I ämnet hem- och konsumentkunskaps kursplan i grundskolan och beträffande den kunskap som rör ekonomi och konsumtion så har vi förändrat ett långsiktigt mål som nu helt och hållet handlar om att utveckla kunskaper om ekonomi och konsumtion. Innehållet som handlar om privatekonomi och konsumtion har inte förändrats i så hög grad. Vi har försökt att skriva innehållet lite mer rakt på sak kan man säga. Det ska inte innebära någon nivåhöjning av kunskap eller utökat innehåll.

I HKK-ämnet ingår olika typer av sparande. Vad förväntas lärarna ta upp här?

– Skolverket lämnar i sina styrdokument utrymme för att lärare själva ska kunna välja innehåll inom vissa ramar och kunna anpassa sin undervisning utifrån elevernas tidigare erfarenheter.
– Sparandet handlar dels om att spara i vardagen genom att vara prismedveten och agera ekonomiskt hållbart. Men också
om att budgetera för olika utgifter och hur man kan spara för större eller mindre investeringar, samt hur man kan göra det på olika sätt utifrån olika syften med sitt sparande.

Hur skiljer sig begreppen ”olika sätt att spara” och ”spara pengar” mellan årskurs 1-6 och årskurs 7-9?

– Jag tänker att man behöver se att alla kunskapsområdets innehåll relaterar till varandra. I åk 1-6 står det ”olika sätt för spara och betala”. Här kan sparandet utgå från elevernas frågor och nyfikenhet och därifrån kan läraren bygga vidare. Hur gör eleverna när de betalar och sparar, hur kan man tänka och göra för att få pengarna att räcka till mer? Eller vad finns för olika sätt att spara på om jag vill spara månadspengen varje månad under ett år? Det finns många frågor att undersöka.
– I åk 7-9 är låna och spara pengar framskrivet i en punkt där även handla på kredit och teckna abonnemang ingår. Så det finns en relation till dessa begrepp i samband med att låna och spara här också. Låna och spara är inte heller fastlåst till ett sätt att låna eller spara. Jag tror det är bra om man utgår från elevernas tidigare erfarenheter och bygger på kunskapen därifrån.

Sparandet handlar dels om att spara i vardagen genom att vara prismedveten och agera ekonomiskt hållbart. Men också om att budgetera för olika utgifter och hur man kan spara för större eller mindre investeringar, samt hur man kan göra det på olika sätt utifrån olika syften med sitt sparande.

Vad var skälet till att ni gjorde ändringar i läroplanen?

– Alla ändringar är gjorda för att vi vill öka likvärdigheten i undervisningen, betona ämnenas specifika karaktär och betona ämnenas faktakunskaper. Ytterst vill vi att det ska det bidra till en ökad kunskapsutveckling för eleverna.

Har du något tips till de lärare som känner att de är i behov av vidareutbildning i att lära ut hur man kan spara på olika sätt?

– De nya skrivningarna i kursplanen för hem- och konsumentkunskap påverkar inte lärares behörighet att undervisa i ämnet. Men elevernas intresse för dessa frågor tror jag skulle kunna väckas genom exempelvis Finansinspektionens och Konsumentverkets webbutbildningar. Jag skulle också tipsa om att göra studiebesök hos en kundrådgivare på till exempel en bank med sina elever. Jag tror även på ämnesövergripande samarbeten med exempelvis samhällskunskapen för att möjliggöra att eleverna får mer tid till dessa frågor än vad som finns möjlighet att erbjuda inom ramen för hem- och konsumentkunskapen.
– Om man som lärare vill förbereda sig inför höstterminen finns massor av material att ta del av på Skolverkets webbplats, avslutar Sabina Vesterlund.


Den 6 maj 2022 kl. 13:44

Nätverksträff – Hur blir vi bättre utbildare i privatekonomi?

Den 5 maj höll Nationella nätverket för finansiell folkbildning en nätverksträff med tema: Hur blir vi bättre utbildare i privatekonomi? Träffen genomfördes fysiskt i Finansinspektionens lokaler. Moderator var Kristina Kamp, sammankallande i Nationella nätverket för finansiell folkbildnings programråd.

Träffen inleddes av nätverkets sammankallande Kristina Kamp som kort berättade om nätverkets bakgrund och hur många vi har utbildat genom åren. Se Kristinas presentation här.

Vidare tipsade Niklas Uppenberg från Finansinspektionen om retoriska knep för ökat finansiellt självförtroende. Med utgångspunkt i beteendevetenskap och retorik förklarade Niklas vad som skapar beteendeförändring, och hur man kan omsätta det i sina utbildningar för att få får fler att intressera sig för sin privatekonomi. Se Niklas presentation här.

Därefter lyfte Henrik Johansson från Unga aktiesparare knep för att prata pengar med unga. Att prata om privatekonomi och investeringar med ungdomar blir bara viktigare och viktigare. Henrik berättade om vilka kommunikationsvägar Unga aktiesparare tror är bäst för att nå ut till dagens ungdom i dessa frågor med fokus på sociala medier. Se Henriks presentation här.

Nätverksträffen avslutades med ett panelsamtal lett av Therése Wieselqvist Ekman från Finansinspektionen. I panelen deltog några av nätverkets egna föreläsare, Staffan Ström från Alecta, Kristina Kamp från Min Pension och Arturo Arques från Swedbank som fick berätta om sina erfarenheter när det kommer till att föreläsa. Vad tänker de på när de föreläser? Vad är ett viktigt budskap att förmedla förutom innehållet? Vad har de lärt sig under alla år som föreläsare?

Nationella nätverket för finansiell folkbildnings kansli samordnar årligen nätverksträffar med olika privatekonomiska teman där alla medlemmar är välkomna att delta.


Den 11 april 2022 kl. 09:46

Läromaterial om matsvinn och privatekonomi finns nu tillgängligt

I samband med den globala temaveckan Money Week lanserade vi Svinnrik. Ett utbildningsmaterial riktat till dig som arbetar som hem- och konsumentkunskapslärare på högstadiet.

Syftet med Svinnrik är att uppmärksamma kopplingen mellan matsvinn, hållbarhet och privatekonomi. Läromaterialet består av övningsuppgifter, utmaningar och kortare föreläsningsfilmer på temat matsvinn och privatekonomi som kan användas i undervisningen.

Utbildningsmaterialet är gratis och fritt från reklam. Initiativet Svinnrik är framtaget av Finansinspektionen tillsammans med Livsmedelsverket.

Läs mer om Svinnrik och ta del av materialet här!

Den 21 mars 2022 kl. 09:28

Det här händer under Money Week 2022

I dag startar Money Week 2022 – en temavecka om privatekonomi för barn och unga. Under veckan håller företag, organisationer och myndigheter olika aktiviteter och event för att sprida kunskap i privatekonomi. Här listas aktiviteter som sker under veckan i Sverige.

Aktiviteter 2022

Svinnrik: Kampanjen har som syfte att genom olika initiativ främja ungas finansiella kunskaper och förmåga, genom att utgå från matsvinn och kunskap om varför det är viktigt att inte slänga mat. Svinnrik består av material i form av uppgifter, utmaningar och korta föreläsningsfilmer med koppling till matsvinn och privatekonomi som kan användas av hem- och konsumentkunskapslärare i undervisningen på högstadiet. Bakom initiativet står Finansinspektionen och Livsmedelsverket. Läs mer om initiativet och ta del av materialet här!

Föreläsningar skolor: Flera aktörer som till exempel Ung privatekonomi, Ung ekonomi (Swedbank & Sparbankerna) och Ekonomipejl (Nordea) anordnar gratis föreläsningar i privatekonomi för skolor runt om i landet.

European Money Week – Money quiz: Tävling som anordnas i hela Europa för ungdomar 13-15 år. Syftet är att öka ungas kunskaper i privatekonomi. Alla högstadieklasser är välkomna att vara med och tävla!

Webbinarium om aktier och fonder: Digital föreläsning om fonder och aktier riktad till unga i dag måndag 21 mars klockan 17.30. Webbinariet anordnas av Swedbank. Läs mer och anmäl dig här!

Digitalt seminarium – Hur uppnås ett jämställt sparande?: Seminarium anordnat av Svensk Värdepappersmarknad med presentationer och panelsamtal om hur sparandet skiljer sig åt mellan könen, vad skillnaden beror på, och vad som kan göras för att uppnå ett mer jämställt sparande. Seminariet hålls torsdag den 24 mars klockan 10.00. Läs mer och anmäl dig här!

Poddavsnitt om bank- och försäkringsfrågor: Vill du ha mer kunskap för att prata bank och försäkring med barn och unga? Lyssna då på Konsumenternas Bank- och finansbyrå och Försäkringsbyrås nya poddavsnitt “Avsnitt 18 – Bank och Försäkring för barn och unga”. I poddavsnittet medverkar Fredrik Pettersson, jurist på Bank- och finansbyrån, och Gabriella Hallberg och Jenny Sparring, jurister på Försäkringsbyrån. Lyssna antingen via Bank- och finanspodden eller via Försäkringspodden!

Läs mer om årets aktiviteter på vår sida om Money Week!

Taggat i: ,

Den 3 mars 2022 kl. 14:00

Välkommen till liveseminarium om Svinnrik – 21 mars kl. 16.00

Vi hälsar dig som arbetar som hem- och konsumentkunskapslärare på högstadiet varmt välkommen till ett digitalt liveseminarium om Svinnrik den 21 mars kl. 16.00.

Under seminariet kommer Finansinspektionen och Livsmedelsverket berätta mer om initiativet Svinnrik, dela med sig av fakta kring ämnet och diskutera hur du som lärare kan använda det läromaterial som skickas ut i samband med att temaveckan Money Week börjar den 21 mars.

Seminariet hålls via Zoom 21 mars klockan 16.00. Koppla gärna upp dig lite innan seminariet börjar från kl. 15.50. Tekniska frågor? Kontakta finanskunskap@fi.se

Klicka här för att ansluta till seminariet!

Missa inte heller att anmäla din klass till Svinnrik, då får du som lärare och dina elever förtur till läromaterial och utmaningar på tema privatekonomi och matsvinn som kan användas vid lektioner.

Läs mer om Svinnrik och anmäl ditt intresse här!

Agenda seminarium

16.00–16.05 Inledning – varför Svinnrik?    
Niklas Uppenberg, Finansinspektionen
Karin Fritz, Livsmedelsverket

16.05–16.20 Varför viktigt ta hand om maten? – matsvinnets kostnader för klimatet och miljön
Karin Fritz, Livsmedelsverket

16.20–16.35 Att lära sig privatekonomi genom matsvinn
Niklas Uppenberg, Finansinspektionen

16.35–16.45 Info om material, frågestund och diskussion
Niklas Uppenberg, Finansinspektionen
Karin Fritz, Livsmedelsverket

Snabbguide för Zoom

För bästa funktionalitet öppna länken till seminariet i webbläsaren Chrome eller liknande, inte Internet Explorer. Du deltar som åhörare vilket betyder att du inte syns i bild eller hörs i mikrofonen under seminariet, frågor skrivs i Q & A-funktionen eller i chatten.

Så här kopplar du upp dig på seminariet:

1. Klicka på länken ovan för att ansluta till seminariet (öppnas inte webbläsaren när du trycker på länken, håll ner CTRL och klicka på den igen).

2. I webbläsaren som öppnas, skriv in ditt namn och bocka sedan i ”I’m not a robot”.

3. Klicka på ”I Agree” för att fortsätta.

4. Klicka på ”Join Audio by Computer” för att delta och kunna lyssna på de som talar.

Taggat i:

Nyhetsarkiv

1 2 22 23