Över 5 000 unga fick ökade kunskaper under Money Week

Under årets Money Week fick rekordmånga unga i Sverige ökade kunskaper i privatekonomi. Fler aktörer än tidigare år bidrog med olika aktiviteter för att höja barn och ungas ekonomikunskaper. Över 140 länder deltog i den globala temaveckan med egna nationella insatser.

I Sverige arbetas det året om med utbildningsinsatser för att öka barn och unga kunskaper i privatekonomi. Men under Money Week görs en gemensam kraftsamling för att sätta strålkastarljuset på vikten av kunskaper i ekonomi för barn och unga.

Genom föreläsningar fick 5 577 unga i Sverige ökade kunskaper i privatekonomi. Digitalt nåddes över 50 000 unga med matnyttig information om privatekonomi.

Initiativen var flera under veckan. Det var final i Money Week Challenge, en nationell tävling om privatekonomi för gymnasiet. Vinnarna fick sin bild publicerad på Times Square i New York.

Unga Aktiesparares podcast om sparande nådde cirka 40 000 unga svenskar. Ung Ekonomi, Ung Privatekonomi, Ekonomismart och Ekonomipejl höll totalt 135 föreläsningar för unga.

Bankföreningen anordnade ett seminarium om unga och privatekonomi. På Dina pengar öppnade en chatt där frågor om ekonomin besvarades av åtta ekonomer.

Nästa års Money Week infaller våren 2018.

Vinnare av MWC 2017. Gruppen M.A.D.E från Härnösands gymnasium.