Om finansiell folkbildning i FI:s årsredovisning

Finansinspektionens årsredovisning för 2018 är nu publicerad och i den går det att läsa om Gilla Din Ekonomi och de finansiella folkbildningssatsningar som FI bedriver.

Här kan du läsa årsredovisningen: www.fi.se ->

Ur FI:s årsredovisning 2018, sida 51.

Konsumenter behöver göra många olika val på finansmarknaden. För att en konsument ska kunna välja exempelvis den produkt som passar bäst krävs det en grundläggande kunskap om finansiella begrepp och kunskap om var det finns oberoende information och möjlighet att få råd. Många konsumenter saknar i dag tillräcklig kunskap.

FI jobbar med att informera om fakta och utbilda i finanskunskap för att bidra till att öka konsumenternas medvetenhet inom privatekonomi. Det arbetet sker parallellt med andra konsumentskyddande insatser på finansmarknaden.

Samverkan, med både andra myndigheter och finansiella företag, är ett grundläggande inslag i folkbildningsarbetet. Strategin bygger på att utbilda personer som i sin tur kan möta konsumenter från olika målgrupper och föreläsa och informera i olika situationer. Merparten av insatserna sker via det nationella nätverket Gilla Din Ekonomi, som har 84 medlemmar.