Money Week

OM VIKTEN AV KUNSKAPER I EKONOMI FÖR BARN OCH UNGA

Nästa Money Week infaller den 25-31 mars 2019.
Det är en årlig temavecka då utbildning i privatekonomi för barn och unga uppmärksammas. Under Money Week genomförs aktiviteter av ett flertal av de företag, myndigheter och organisationer som arbetar inom området. Årets global tema 2019 är ‘Learn.Save.Earn.’.

Om Money Week 2018 – 10 000 unga nådda

Under veckan bidrog ett tjugotal organisationer med insatser som på olika sätt ökar barn och ungas kunskaper i privatekonomi. Bland annat anordnades högläsning, kunskapsspel, föreläsningar och kurser, en frågechatt, kampanjer och tävlingar samt ett mästerskap i privatekonomi för högstadieelever.

Föreläsningarna samlade totalt 5 000 unga och ytterligare nästan 5 000 nåddes digitalt med motsvarande kunskap. Det gör att nästan 10 000 barn och unga har fått tillgång till kunskaper i privatekonomi under en vecka.

Summering aktiviteter 2018
Podcast av Unga Aktiesparare nådde 3 800 unga.
Föreläsningar av Ung Privatekonomi, Unga Aktiesparare, Ung Ekonomi, Ekonomismart, Ekonomipejl, Roslagenssparbank och Gilla din ekonomi (Pensionskunskap). Nådde över 4 740 unga.
Money Quiz SM i privatekonomi av Svenska Bankföreningen. Nådde cirka 1 000 högstadieelever.
Vuxna/lärare Kronofogdens tävling Skuldkollen nådde över 800 lärare. Roslagens Sparbank och Ekonomismart träffade cirka 20 lärare och föräldrar.
Kampanjer Nasdaq hade en kampanj om sparande och drömmar för unga vuxna.
Kunskapsspelet Pengalabbet för barn av Kungliga Myntkabinettet och Finansinspektionen laddades ned 137 gånger.
Chatten på Expressens tidning Dina pengar var igång hela veckan, under veckan kunde man ställa frågor till flera privatekonomer.

Medverkande aktörer 2018
Finansinspektionen, Ung Privatekonomi, Unga Aktiesparare, Ung Ekonomi, Ekonomipejl, Ekonomismart, Svenska Bankföreningen, Motala bibliotek, Halmstad bibliotek, Storvreta Bibliotek, Halmstad kommun, Uppsala kommun, Kungliga Myntkabinettet, Roslagens Sparbank, Kronofogden, Nasdaq, Expressen, Nordea, Swedbank, SBAB, Ica Banken, Ikano bank och Länsförsäkringar, Gilla din ekonomi.


Under Money Week 2017 fick 5 577 unga ökade kunskaper i privatekonomi.  Läs mer ->

Money Week i Sverige är en nationell sammanslagning av Global Money Week och European Money Week. Båda eventen genomförs samtidigt och därför samverkar man i Sverige under det gemensamma namnet Money Week.

Global Money Week är en global årlig temavecka som syftar till att sätta fokus på vikten av ökade kunskaper i privatekonomi för barn och unga. Initiativet samordnas av Child & Youth Finance International (CYFI) och samordnas av Finansinspektionen i Sverige.

European Money Week har samma syfte som Global Money Week och är ett gemensamt initiativ av Europeiska Bankföreningen. Aktiviteter för barn och unga genomförs i flera EU-länder.