Money Week nådde 10 000 unga

Årets Money Week, som hölls i mitten av mars, fick rekordstort genomslag. Dubbelt så många barn och unga i Sverige nåddes med kunskaper i privatekonomi jämfört med året innan. Ett flertal aktörer och medlemmar i nätverket bidrog med aktiviteter. 

Under veckan bidrog ett tjugotal organisationer med insatser som på olika sätt ökar barn och ungas kunskaper i privatekonomi. Bland annat anordnades högläsning, kunskapsspel, föreläsningar och kurser, en frågechatt, kampanjer och tävlingar samt ett mästerskap i privatekonomi för högstadieelever.

Föreläsningarna samlade totalt 5 000 unga och ytterligare nästan 5 000 nåddes digitalt med motsvarande kunskap. Det gör att nästan 10 000 barn och unga har fått tillgång till kunskaper i privatekonomi under en vecka.

Summering aktiviteter 2018Podcast av Unga Aktiesparare nådde 3 800 unga.
Föreläsningar av Ung Privatekonomi, Unga Aktiesparare, Ung Ekonomi, Ekonomismart, Ekonomipejl, Roslagenssparbank och Gilla din ekonomi (Pensioonskunskap). Nådde över 4 740 unga.
Money Quiz SM i privatekonomi av Svenska Bankföreningen. Nådde cirka 1 000 högstadieelever.
Vuxna/lärare Kronofogdens tävling Skuldkollen nådde över 800 lärare. Roslagens Sparbank och Ekonomismart träffade cirka 20 lärare och föräldrar.
Kampanjer Nasdaq hade en kampanj om sparande och drömmar för unga vuxna.
Kunskapsspelet Pengalabbet för barn av Kungliga Myntkabinettet och Finansinspektionen laddades ned 137 gånger.
Chatten på Expressens tidning Dina pengar var igång hela veckan, under veckan kunde man ställa frågor till flera privatekonomer.

Medverkande aktörer 2018Finansinspektionen, Ung Privatekonomi, Unga Aktiesparare, Ung Ekonomi, Ekonomipejl, Ekonomismart, Svenska Bankföreningen, Motala bibliotek, Halmstad bibliotek, Storvreta Bibliotek, Halmstad kommun, Uppsala kommun, Kungliga Myntkabinettet, Roslagens Sparbank, Kronofogden, Nasdaq, Expressen, Nordea, Swedbank, SBAB, Ica Banken, Ikano bank, Länsförsäkringar och Gilla din ekonomi.

Finansinspektionen samordnar Sveriges aktiviteter inom Money Week. Det globala initiativet samordnas av Child & Youth Finance International (CYFI). Under 2018 deltog över 147 länder med egna nationella insatser.